vrijdag 7 juni 2013

Kamelenmelk in de vroege ochtend... en bedrijfsbezoek nr. 2 met de kinders

Geachte volgers, met dit bericht neem ik jullie mee naar het kamelen melken op 13 mei (nee het was geen vrijdag...) op het bedrijf waar ik wekelijks met de leerlingen naartoe ga om de koeien te melken. Ze zijn de koeien aan het afbouwen en starten nu met de kamelen; er moet daar ook een kamelen-KI-centrum komen als ik die lui moet geloven. Het is overigens ook de plek waar DFP in 2015 hoopt te starten met een grootschalig nieuwbouwproject... Er is iets van 25 miljoen Euro gereserveerd voor de nieuwe school.
Ik presenteer jullie de plaatjes, en zal waar nodig wat tekst en uitleg geven. Veel plezier weer!



Eerst worden de kamelen-kalfjes naar de melkput gebracht, want zonder haar kalf in de buurt laat moeders haar melk niet schieten. En uiteraard willen die lui dit natuurlijke mechanisme eruit fokken... Ik hou verder mijn mond.


En daar komt mamma nummer 1 al aan. Je ziet haar uier duidelijk hangen.

 
Ho dames, even in de file hoor.

 
Hier staan de dames keurig in de rij. Dit ene melkbusje is genoeg voor de 7 kamelen die vanochtend gemolken worden...


Simpel, praktisch en effectief deze 'melkmachine'. Maakte wel een boel lawaai.

 
Hier wordt een kameel gemolken. De melkgift schijnt nogal te fluctueren.

 
Kiekeboe!

 
Rustig maar beesje, we melken je alleen maar met een melkstel dat totaal niet geschikt is voor jouw uier en spenen...

 
Inderdaad pipo; het zit voor geen meter! Doe er wat aan en snel!

  
Aanvalluh!! Er is nog wat melk over.
 

Nog een leuke overzichtsfoto.


Hallo. Mag ik mij even voorstellen; ik ben nummer 4376...

 
Ja, we zijn er bijna. Beste lezers, kijk maar eens goed naar de spenen en dit melkstel. En dan vertel ik jullie daarbij dat de spenen van een kameel dus veel dikker zijn dan die van een koe... Oordeel zelf; dit kan niet prettig zitten.
 

Kijkt u goed; ongeveer 16,5 liter kamelenmelk van... jaja... 7 kamelen. Woehoe! We hebben hier dus (nog) niet te maken met megastallen of bio-industrie.

 
Oeeeee... ja lekker mijn kind; maak mijn uier maar helemaal leeg anders staat er tegen de avond veel teveel spanning op. Je zou zeggen dat je haar dit ziet denken... toch?
 

Jammie! Allerlei rare kamelenkaasjes om 8 uur 's ochtends. Sommigen waren best wel lekker, anderen zat smaak nog kraak aan. Ik werd vriendelijk verzocht om een volgende keer een formulier in te vullen met mijn bevindingen, als echt kaaskop.
 

En daar is de melk. Even wegen en noteren wat de oogst vanochtend is...
 

... Dat gebeurt niet heel consequent. Arabisch en Engels door elkaar...
 

Tja... en toen was er de beker verse, warme kamelenmelk... Op zich best 'lekker'. Maar de combinatie van mijn opkomende buikgriep (o.i.d.) en het gegeven dat mensen die niet gewend zijn om kamelenmelk te consumeren rustig moeten beginnen maakte waarschijnlijk dat ik de volgende dag (dinsdag) 's middags tijdens een examen de laatste 2 leerlingen in het lokaal achter liet en hele goede vrienden werd met het toilet. Daarna zette de buikgriep (o.i.d. dus) door en ben ik woensdag niet gaan werken. Het weekend ben heb ik gebruikt om uit te rusten en beter te worden. Ik heb toen overigens wel beide dagen gewerkt; beetje voorbereiden voor de week dat ik in NL zou zijn. V.w.b.t. de maandag heb ik mijn rooster toen in stukken verdeeld en heb ik een halve dag gewerkt. Dinsdag had ik er weer zin in... een goed teken. Ik was vooral verzwakt door het niet eten op woensdag, donderdag en vrijdag (het weekend). En de bedrijfsmanager had mij nog wel zo'n 5 liter verse kamelenmelk cadeau gedaan. Wel, toen ik weer op school kwam is die melk door de gootsteen verdwenen...
 

De leerlingen waren die ochtend 'redelijk' op tijd. Hier zijn ze toe aan pauze. Eigenlijk zijn ze dat altijd... haha...


Voor jullie niet zichtbaar, maar links uit beeld staat onze lolbroek Khalid Alanazi zijn klasgenoten te vermaken. Nou ja, het ging over achter een kameel gaan staan (met een trapje wel) met de broek op de knieën... Lijkt me duidelijk heh... En Waleed (jochie met de krullen helemaal rechts zittend op de foto) was de pineut.
 

Toen ik zei dat we genoeg gedaan hadden voor die dag slenterden de leerlingen naar hun auto. Khalid blijft lollig doen... Ik vroeg hem hier om nog eens voor de foto te doen wat hij net deed. Vanwege zijn 'geweldige' Engels vraagt hij aan de groep nog even wat de docent nou precies vraagt...


... Nee... Niet dat Khalid, dat andere...


...Ja! Dat ja. Mafkeesje is het hoor.

 
Nou hup, naar jullie auto's. In de verte zie je de leerlingen gaan.


Ooo, helemaal vergeten. Ze moeten eerst even bijkomen van de vermoeiende wandeltocht...
 

Juist Khalid, that's the spirit! En nu opschieten en terug naar school!


 
Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten