vrijdag 7 juni 2013

Ei-practicum; versheid en bevruchting

Beste lezers, dit bericht zal ik ook weer presenteren in de vorm van een foto-bericht (met onderschrift bij de foto's). Dat bevalt mij eigenlijk heel goed. Als ik nog apart ga schrijven tussen de foto's dan loop ik steeds te pielen met de opmaak... en aangezien ik nogal secuur ben kan dat af en toe aardig irriteren. En daarbij heb ik ook nog te maken met een internetverbinding die niet vergelijkbaar is met wat we in NL gewend zijn. De verbinding in het hotel is wel stukken beter dan op de school (???).
Dit bericht zou wel eens redelijk vaktechnisch kunnen zijn voor sommigen; veel plezier. En bij vragen roept u maar, teacher Ted staat voor u klaar ;-)



Als eerste opdracht moesten de leerlingen de versheid van de eieren testen door ze in een pot met water te doen. Op het whiteboard enige uitleg.


Bij gebrek aan materiaal moest ik maar een beetje creatief zijn.


Kijk de eitjes mooi op de bodem liggen; allemaal hartstikke vers dus. Mooi.


Tarik noteert de bevindingen.


 

Bevruchting. Daarvoor had ik een tweedejaars leerling (Ali) gevraagd om eieren mee te nemen van zijn ouderlijk huis. Zij hebben namelijk een haan tussen de chickies lopen. En jullie weten vast wel wat een haan doet... De witte eieren heb ik meegenomen uit de supermarkt (vandaar de 'T'). Ik ben benieuwd.


Ook heb ik ei-kwaliteit (in de breedste zin) met de leerlingen besproken.
 

Eerst maar eens de eieren open breken. En nee beste leerlingen, dat doe je niet door ze in je vuist tot moes te knijpen... (dus!?). De dooier moet heel blijven anders is het lastig zoeken naar tekenen van bevruchting. Aaid, bijna goed. Gelukkig behoudt de dooier wel z'n vorm. Ik kreeg wel gelijk een vraag over de 'rode vlek' in de dooier; 'problem teacher!' Pffff.... ze vinden wel heel snel en heel veel al snel een probleem. Doe ff chill kinders; niks aan de hand!
  

Uiteraard doet de docent ook gewoon mee. Deze hen is aan de haan (zie de 'A' van Ali) ontsnapt; iets rechts van het midden zie je een wit stipje - dit ei is niet bevrucht.
 

Musab en Tarik doen een poging; gelukkig hebben ze twee eieren.

 
En toch kun je aan de dooier van ei A5 wel zien dat de haan zijn werk heeft gedaan. Aan de onderkant van de middelste 'uitstulping' van de dooier zie je namelijk een paar witte 'ringen'. Dit noemt men ook wel 'donut' en als je dat ziet op een dooier dan weet je dan de mannelijke cellen bij de vrouwelijke cellen zijn gearriveerd, en het e dus bevrucht is.


Iets duidelijker ziet dat er zo uit. Dit embryo is overigens al wat verder ontwikkeld.


Ik vroeg de leerlingen om een tekening te maken van wat ze zagen op hun bordjes. Dat betekent niet dat je plaatjes van internet moet gaan overtekenen... soms snappen ze er nog niet zoveel van...

 
En dit is het resultaat van Tarik; leuk geprobeerd en bijna goed. Maar, en die credits wil ik ze ook wel geven, deze twee heren waren met Faisal wel de enige leerlingen die goed bezig waren tijdens de les.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten