maandag 23 april 2012

Kikkers in de woestijn!

Hallo beste mensen,

Om wat in te lopen op mijn blog-achterstand hier al weer mijn volgende bericht. Dit bericht gaat over het uitstapje naar een kikkerpoel in de woestijn tussen Al Kharj en Riyadh... Ja echt! Geen grapje! Ik ga er dit keer ook geen lang verhaal bij schrijven; ik heb er 24 plaatjes bij gedaan - geniet ervan!


Onderweg naar Riyadh; zo worden de kamelen hier vervoerd... met de takel opgetild op de vrachtauto...
  
Op weg naar de kikkerpoel; het was wel een beetje stoffig. Gelukkig was de zon daardoor niet al te fel!

Daar is ie dan: de kikkerpoel! Dit water ligt erg beschut tussen de rotsen....dus echt opdrogen zal niet snel gebeuren.

Links op de foto zie je de plek waar het water naar beneden sijpelt in de poel. Ik ben ook naar de oorsprong gelopen! Dat plaatje komt nog hierna.

Kwaaaak!!! Daar is ie dan! Er zitten daar echt veel van die kwakers joh!

Mijn collega en tevens Larenstein-docent Harm bij de rotsen; even om de grootte aan te geven...

Dit was het gezelschap tijdens het uitje; Simon had zijn gitaar meegenomen!! Erg gezellig.

Op een geven moment besloot ik dat ik wel wat meer van de omgeving/natuur wilde zien (en wat rust). Ongeveer links in het midden van de foto zitten mijn collega's. Ik was iets terug gelopen om vanaf dit punt de berg te beklimmen (via een hele veilige riggel...).
En dit is de betreffende riggel... Het leek een pad... NEE mam, ik ben heus wel ACHTER het struikje langs gelopen! Haha!
Vanaf daar maakte ik de vorige foto. Zie het struikje op de riggel rechts op de foto.


Nog steeds dezelfde riggel. Nu zie je ook de kikkerpoel, en onder de boom rechts in beeld mijn collega's.
 
Vanaf dezelfde riggel maar nu kijk ik het dal in.
 
Nu kijk ik vooruit; richting de oorsprong van de poel. Die bevindt zich overigens nog wel een eindje verder. Ik heb lopen springen over de stenen! Heerlijk! Had ik daardoor toch een rooie kop toen ik terug was; mijn collega's schrokken zich rot en dachten dat ik verbrand was... Dat was echt niet zo (gelukkig). De zon zat achter de stofwolken en was af en toe heel bleekjes te zien.

Nog een keer maar nu voor de mooie lagen in het gesteente. Er zouden zich op deze plek veel fossielen bevinden. Dat klopt; ik heb er 3 gevonden. De eerste is een versteende mossel (o.i.d.), de tweede een stukje koraalafdruk en de derde eens stuk versteende boom. Erg mooi!

Dezelfde rotsen waar mijn collega Harm een paar plaatjes terug bij stond.

Hier kijk ik weer het dal in.

Een rotswand die ik onderweg tegenkwam.

Hier stuitte ik op de kweekpoel van de kikkers!

... Barstensvol met kikkervisjes!

Wat een groen!!! Een lust voor het oog in de dorre droogte die men ook wel woestijn noemt.

Bij de uitsparing in de rotswand bevindt zich de oorsprong van de kikkerpoel waar mijn collega's en ik zaten.

Kijk...: daar! Op de voorgrond een behoorlijke hoeveelheid riet. Ook een boel insecten en vliegbeesten gezien onderweg hier naartoe; het lijkt wel een micro ecosysteem!

Hier kijk ik vanaf de oorsprong richting het dal en de plek waar mijn collega's zitten.

Terug op de parkeerplaats met bewaking en slagboom...gheheheh! Op de achtergrond mijn collega en goede vriend Mihai! Een Roemeen. De achterste auto is voor mij en mijn collega's. Het is dezelfde als de witte op de voorgrond, echter is die van ons zilver.
Dit was het weer voor wat betreft dit bericht. Ik hoop dat jullie net zo hebben kunnen genieten van de uitzichten als ik heb gedaan. Het is wel bijzonder zo midden in de woestijn.
Het volgende bericht zal dan toch echt gaan over mij als docent voor de klas! Houd mijn blog dus goed in de gaten!

Groeten,
Ted

5 opmerkingen:

  1. Hoi Ted, helemaal te gek die foto's van de kikkerpoel. Geweldig om te zien dat na meer dan dertig jaar, deze kleine oase nog steeds bestaat. Ben je ook al bij die enorme ondergrondse grot geweest ? Of wordt dat de volgende bestemming. Veel plezier tussen de soepjurken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Johan,

    Ik vind het ontzettend leuk om een reactie van je te krijgen; ik had hem stiekem al verwacht in het geval dit de plek was die jij beschreef. En jawel!
    Werd er in jouw tijd ook al zoveel geschoten? Er lagen nu overal lege hulzen; van kogels voor een pistool tot en met hulzen van hagelpatronen (!)
    En ik ben nu erg benieuwd naar de plek van die grot? Is die bij de kikkerpoel in de buurt?
    Ik hoor het graag van je! Ik zit hier nog wel even. En ik heb een collega die dit soort dingen ook heel erg leuk vindt!

    Groeten,
    Ted

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ted, bedankt voor je reactie. Ook qua schieten is er dus niets verandert zie ik. Inderdaad ze schieten op alles wat loopt en vliegt, maar in een land waar je geen wapenvergunning nodig hebt is dat heel normaal. Vaak gebruiken ze ook roofvogels bij de jacht. Iets wat je waarschijnlijk al, of nog weleens zult meemaken. De plek van de grot is eigenlijk recht tegenover Al Wadi, dus op de weg van Riyadh naar Al Kharj. Maar ik ga wel even googelen voor je, en misschien kan ik ze ergens terug vinden. Volgens mij is het inderdaad in de buurt van de kikkerpoel. Als ik nog me nog meer leuke dingen herinner dan laat ik je dat weten. Groeten Johann.

      Verwijderen
  3. HA Ted,

    Wat super gaaf die verhalen en foto's:D Mooie natuur en super grappig midden in de woestijn een kikker meertje:D Ga zo ook je andere verhalen lezen hoor:D
    Maar wat je naar Johann stuurt...geweren, schieten, kogels??? is het daar wel veilig? kom je wel heel terug? Veel plezier daar nog eventjes, groetjes Daph

    BeantwoordenVerwijderen