donderdag 26 april 2012

Camelus dromedarius



Witte pootjes
Bruine pootjes







  




Camelus dromedarius, ook wel de Arabische kameel genoemd, wordt vaak verward met de bij ons zo bekende kameel met 2 bulten op de rug. Het woord Camelus komt oorspronkelijk uit het Arabisch; ǧamal. Dit woord betekent "sierlijk beest". In vroegere tijden bedoelde men met dit woord vooral de dromedaris, daar de 2-bultige kameel niet voorkomt in de Arabische wereld. Het woord "kameel" wordt dan ook gebruikt voor de beide soorten binnen het geslacht Camelus.

Op maandag 23 april wilde mijn collega Rinze graag naar het melkveebedrijf van Al Safi net even buiten Kharj, om te zien hoe het er nu bij lag. Rinze heeft daar ongeveer 25 jaar geleden voor een jaar gewerkt. We kwamen helaas (zoals voorspeld en verwacht) niet verder dan de poort en een telefoontje naar de afdeling Public Relations. Ik was mee samen met Simon.

Op de heenweg naar Al Safi kwamen we eerst nog langs een plek waar Bedoeïenen en dorpelingen uit Kharj hun kamelen hebben staan. En daar gaat dit bericht van mijn blog over!
Simon heeft zowaar een kameel gemolken, en wij hebben de melk geproefd. Het was nog aardig op temperatuur, en het smaakte vrij zoet. Erg lekker; je zou er zou een beker van opdrinken! Echter als je dat doet en je hebt nooit eerder kamelenmelk gedronken dan kun je er op rekenen dat je maag het er niet mee eens is...; het percentage vet in de melk van de kameel is veel hoger dan in koemelk! Ik heb dus ook maar een heel klein slokje geproefd; puur voor de smaak. En ik heb er geen last van gehad, laat ik dat er ook bij vermelden.

Ondanks dat het dieren zijn die geschikt zouden moeten zijn voor de woestijn, en het bijbehorende klimaat, zag je toch dingen waar je over na gaat denken. Hoe die dieren daar stonden; in de hitte en de zon... toch niet echt een pretje. Daarbij hadden de dieren niet heel veel bewegingsruimte. En bij sommige kamelen waren de achterbenen bij elkaar gebonden met een stuk stof. Wellicht waren dat de ambitieuze dieren met heimwee naar de woestijn die anders over de omheining zouden jumpen...?!
Ook zagen we kamelen met een soort bh. Dat heeft alles te maken met uiergezondheid.

Ook heb ik een filmpje kunnen maken van een galopperende dromedaris. Ik kan je zeggen: dat zier er echt heel apart uit!
Voor zover het bericht; geniet van de plaatjes die ik met jullie wil delen!

Het kamelendorp!

Een hapje eten...jammie!
 
Heel nieuwsgierig zijn ze!

Hmmm... lekker rollen en schuren in het woestijnzand!
  
Hier zie je het uier en heel duidelijk de melkader over de buik lopen.

Even proeven...
 
Is er nog een beetje over of hebben die gekke toeristen alles opgedronken?? De oranje doek die je ziet is dus de bh waar ik eerder over schreef.
  
Kusje...?!
 
Ja??? Zal ik het doen of toch maar niet... uhh....

Ok..., vooruit dan maar! Je ziet duidelijk de eeltplekken op o.a. de knieën en borst.

En nog een hapje eten!

Heh bah!! Nu worden we nat... die regen ook altijd...

Ho, wacht op mij!! In galop naar de groep. Je ziet hier goed dat kameelachtigen een andere "loop" hebben dan bijv. het paard; het zijn "telgangers". Dit houdt in dat de beide benen van één zijde en vervolgens die van de andere zijde gelijktijdig verplaats worden; een laterale beweging. Sommige berijders ervaren deze manier van bewegen als zeer onprettig... we will see!

Voorzichtig oversteken! Er is ten slotte geen zebrapad...

Goed zo, ga die kant maar op!

1 opmerking:

  1. Hoi Ted,

    Vol aandacht en interesse volg ik je blok. En het voelt voor mij als was het nog maar kort geleden. Weer schitterende foto's, en inderdaad net als Ijslandse paarden, Pasafino's en sommige dravers, hebben Kamelen een telgang. Ik kan je zeggen dat dit zeer comfortabel rijdt. Daarom doen ze met Ijslandse paarden ook vaak de '' bierproef '' Wat inhoud dat je met een glas bier in je hand een rondje maakt zonder een drop te morsen. Het ga je goed.

    BeantwoordenVerwijderen