Voor de afwisseling weer een technisch bericht deze keer; een praktijkles met als onderwerpen het geven van injecties en het verteringsstelsel van de kip... Je mag dit bericht best overslaan! Hieronder volgen 30 foto's met toelichting van een interessante les.
|
We begonnen de les met de kippen in het Animal Science lab. Omdat we in dit stadium van het curriculum vrij weinig materialen (=dieren) tot onze beschikking hebben besloten Mihai en ik om onze didactische krachten te bundelen en 9 praktijklesuren te verzorgen afgelopen week! Dat betekende ook dat ik de 11 kippen die aangeleverd waren 2 dagen langer in leven moest houden. En ik dus voor een hok moest zorgen.
Voor mijn afstudeerproject van mijn HBO-opleiding heb ik destijds een mobiel kippenhok uit Engeland in elkaar gezet...dus deze kartonnen doos was uiteraard zo tot luxe kippenverblijf omgetoverd.
|
|
Met een open dak en een heus uitloopluik hebben de kipjes het best naar hun zin. Ok...het is dan geen vrije-uitloop maar toch.
|
|
Beetje stro, water en voer (wat ze trouwens al hebben omgegooid met hun gefladder door de stress). Ik weet niet waar deze kippen vandaan komen, wel weet ik dat de dieren niet afkomstig zijn van een commercieel legpluimveebedrijf. Waarschijnlijk zijn ze ergens op een markt gekocht.
|
|
Krijg nou wat; een ei! Na de verhuis-stress toch nog produceren! Als je het ei niet gelijk ziet: het is een wit ei, en het ligt vlakbij de rand van de kartonnen doos. Op de foto aan de onderkant, links van het midden. |
|
Daar gaan we dan! Spuiten laden en prikken maar! Mihai moest Ahmed Ali even goed vasthouden tijdens het mikken want hij stond nogal te trillen van al die naalden... |
|
Controleren of er geen bubbels in de entstof zitten! | | | |
|
|
Met volle aandacht zuigt Fares de onschuldige zoutoplossing die we voor dit practicum gebruiken in de spuit. |
|
Alhassan duwt de bubbels eruit... |
|
...en het prikken kan beginnen! Een onderhuidse injectie onder de vleugel. De leerlingen werken in groepjes van 3; het aantal kippen was in dit geval de beperkende factor. |
|
Na het practicum wilden we de kippen dus nog 2 dagen in leven houden. Dat betekende dat er voor eten moest worden gezorgd. Dit rantsoen is samengesteld onder het motto "bij gebrek aan beter". We hadden nog wat van de voeders over die we van het melkveebedrijf hebben gekregen destijds, en welke ook geschikt zijn voor kippen. Lekker is vast anders, maar je moet wat. Ik had nog een blikje mais staan thuis, doe eens gek! Beetje luzerne erbij voor gezonde darmen (wat maakt het uit zou je zeggen, over 2 dagen is het toch met ze gedaan...maar als je mij kent...!). |
|
Mwa, volgens mij zo slecht nog niet! Kijk ook even naar de kleine en grote kip linksonder op de foto. Hoezo uniformiteit?! |
|
Aanvalluh!!! Hier nog een keer heel duidelijk de dikke en de dunne op de foto. Rechtsonder op de foto zie je gabberkip - met haar kale koppie... |
|
Je hebt altijd nieuwsgierige kippen... Ja, jij bent zo aan de beurt! | |
|
|
Hassan Ali met zijn naald in de aanslag om een intramusculaire injectie te geven. |
|
Voorzichtig in de spier van het dijbeen van de kip. |
|
De tweede praktische lesdag: het verteringsstelsel van de kip... Dit is wel weer een moment om af te haken als de onderwerpen je minder aanspreken! We moesten de sectiezaal op de ochtend nog inrichten (de roestvrijstalen tafels) en toen bleek ook dat de airco van deze zaal nog niet was aangesloten...handig!!! Ik gaf de leerlingen dan ook subiet permissie om hun school-blouse uit te trekken zodat ze het nog een beetje uit zouden kunnen houden in de oven. Echt hoor! |
|
|
Ali Saidan bekijkt aandachtig de zojuist uitgedeelde werktuigen. Weer werken de leerlingen in groepjes, anders is het echt niet meer overzichtelijk een zo'n kleine ruimte. |
|
Nadat de sectiezaal in orde was gemaakt was het dan toch echt tijd om het lesmateriaal te gaan halen. Als echte pluimveehouders met de kippen over de bouwplaats wat een schoolplein zou moeten zijn... |
|
Goed zo Khaled en Ali, komt u verder. |
|
Nog een laatste ode aan de kippen die het allemaal hebben overleefd tot deze dag. Ik heb dat kleine kipje in mijn handen... De blouse die ik draag heb ik de avond daarvoor nog speciaal bij de supermarkt gehaald. Kostte mij wel €3,13 (...). Gegarandeerd uit India en vervaardigd door ini-mini kleine kinderhandjes?? Ik was echter niet van plan om een van mijn nette kledingstukken vol te smeren met kippenstront, bloed en ander dierlijk materiaal... Neemt u mij niet kwalijk in deze! |
|
Met een duidelijke practicumhandleiding, sectiegereedschappen, handschoenen en mijn camera moet deze les een succes worden. |
|
Eerst maar eens uitleggen (en voordoen...) hoe je een kip koud maakt zonder bloed. Dat is in een stal wel handig i.v.m. eventuele ziekteoverdracht (als je wel bloed zou hebben). Ali Saidan heeft 'm door. |
|
Nou zeg Bander! Niet zo vies kijken joh. Net of je van een Halal-slachting vrolijk wordt... |
|
En daar ligt de eerste kip. Ik geef Hassan Ali instructies hoe te beginnen. De rest van de groep kijkt toe, want zij moeten het hierna zelf doen. Uiteraard ben ik aanwezig voor assistentie. |
|
De vangst uit de kip op de vorige foto! Jakkes, wat hebben we hier nu weer dan? Vanaf linksboven zie je: de lever (iets vervet), daaronder de mild, dan links het hart met nogal wat vet, rechts daarnaast follikels die zo klein zijn dat het overduidelijk is dat deze kip al een tijdje niet meer in productie was (vandaar het vet!), daaronder de longen. En dan zie je rechts op de snijplank eerst mega-veel vet, met in de rechterbovenhoek nog net zichtbaar de kliermaag (in het Engels de gizzard). Dan volgt het duodenum en de dunne- en dikke darm. |
|
De volgende kippen zijn ook al opengemaakt door de leerlingen... |
|
Juist, ik dacht al we hebben toch legkippen gekregen! Hier zie je enkele follikels en een ei in de eileider waarvan de eischaal al gevormd is. Midden bovenaan de foto zie je een kliermaag (proventriculus); links, en een spiermaag (gizzard); rechts aan de kliermaag vast. Zo hoort een ietwat gezonde spiermaag eruit te zien! |
|
Slager Hussain poseert met zijn lesmateriaal. |
|
Ja beste leerlingen, waar gehakt wordt... moet ook worden opgeruimd! Het viel mij mee hoe makkelijk ik deze Saudi's aan het schrobben kreeg. Ik moet er wel bij zeggen dat dit (behalve de 2 leerlingen achterin) jongens zijn die niet heel sterk zijn in de klas, en dus hier een beetje slijmen bij de docent... |
|
...want hier zitten de leerlingen die het echte werk hebben gedaan! Goed zo jongens! Het was een zware ochtend zonder airco, maar er is goed gewerkt en ze hebben ook zeker e.e.a. opgestoken! In ieder geval dat er ook een andere manier is dan een halssnede om een dier te doden... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten