donderdag 7 juni 2012

Na de kamelenmarkt nu de automarkt...!

Dag beste lezers. In het weekend van 24 en 25 mei ben ik samen met mijn collega's Ibrahim, Simon en Martin naar Riyadh gereden om een bijzonder soort automarkt te bezoeken. Vlakbij de compound van Henk zijn een paar straten waar je auto's kunt vinden waar in Nederland alleen de topvoetballertjes in rijden!
Zie hieronder 30 spectaculaire foto's (+ 1 bonusfoto...jullie mogen zelf even zoeken welke dat is...) van speelgoed voor de man!!!


In een stad als Riyadh kun je je afvragen wat deze poppetjes aan de kant van de weg doen. Wel, ik zal het jullie vertellen. Ze springen nog net niet voor je auto, maar enigszins doortastend zijn ze zeker wel. Deze Saudi's werken voor de autohandelaren waarvan de bedrijven zich rechts buiten de foto bevinden. Ze wuiven en gebaren naar alle dikke auto's dat de bestuurders moeten stoppen. Dan geven ze je direct een prijs, en als je van je auto af wilt gelieve de eerste weg rechts te nemen en aan te sluiten in de rij om je auto te verkopen. Want geloof mij, er stonden serieus files daar!



Goh, leuke binnenkomer zeg. Wilt u een auto of een huis?!



Waaaaaaah.... dan toch echt liever deze!



Jep! Dit is een echte Maybach! 12 cilinders, ruim 500 pk...



"Hier opeten of meenemen meneer?" Nou, laat ik dit wagentje maar meenemen!



Alles in Saudi-Arabië is een beetje 'zwart-en-wit'...haha. Nu kan ik niet kiezen hoor. Toch maar deze mooie witte dan?


Deze heeft namelijk wel een heel lekker kontje....toch?!



Juist ja.... dat speeltje is waarschijnlijk van een prins die nog niet uit z'n pubertijd is!



Foutje! Deze bak is dan eerder van een prinses geweest! Toen we 's avonds terugliepen en dit wagentje weer passeerden werden we namelijk bijna verblind door het geschitter van de diamanten in de gril... Mensen! Wij moeten ECHT minder gaan betalen aan de pomp!!!


En wat denk je hiervan! Ik weet het goed gemaakt, Ibrahim, ik neem deze mooie Audi en dan neem jij de Porsche (achter ons) mee! Met 10.000 km. op de teller en dan 60.000 Euro kosten is dit gewoon een koopje natuurlijk!



Of niet dan?!!


Kijk nou pa: daar ligt 2x jouw S80!


Heh? Pa! Wat doe jij nu hier in Riyadh?? Op zoek naar een Golfje...haha, die ga je hier niet vinden hoor!


Wellicht is dit iets voor je pa? Deze auto is het neusje van de zalm als het gaat om terreinauto's!



En als je denkt dat deze auto dan exclusief is heb je het mis! Ze hebben er tig op voorraad!! Keuze genoeg dus.



Een hele dikke Porsche Cayenne, waarvan ook nog 1 op voorraad...!


Of dan deze; leuk speelgoed voor in de woestijn...(?)



Of toch liever een van deze bolides?! Ik zie een Porsche Panamera, een Bentley...



Speciaal voor jou Fred; je nieuwe lease-auto. Ten minste... als je bij Renault wilt blijven natuurlijk (model Safrane, V6).



Verder stond in deze hal nog een bescheiden Mercedes...





... van een of andere prins. Het is trouwens een limousine uitvoering, maar dat spreekt waarschijnlijk voor zich.





Natuurlijk waren wij door al het moois de tijd helemaal vergeten. Buiten begon het al iets te schemeren, en dan komt ineens dit voorbij rijden! Een hele dikke parelwitte Range Rover met verlichting IN de side-bars! De site-bars zijn namelijk 'open gewerkt'; het deel waar je de verlichting ziet is van gaas. Wat ik al zei: nog in de pubertijd!





Wel, beste lezers, zodra het in Saudi-Arabië donker begint te worden weten de Saudi's wat hen te doen staat, en moeten ze weer op hun knietjes voor het gebed. Om precies te zijn was dit gebed 'de Maghrib'; wat letterlijk 'plaats van ondergang van de zon' betekent. Het is het een-na-laatste en vierde gebed van de dag. Deurtjes gaan dicht, gordijntjes voor de ramen en de Saudi's drommen samen richting het ietwat provisorische moskeetje, welke midden in de autohal staat! En denk nou maar niet dat er maar 1 zo'n moskeetje is, nee beste lezers, overal om ons heen in elke hal zagen we groepen samengepakte rode hoofddoeken! Weer zo'n contrast.





Onderweg naar buiten uit de hal kwamen we nog een contrast tegen... Nee, niet die witte Mini Cooper, maar dat stuk antiek ernaast! Een heuse Daimler Benz. Uit welk jaartal dit karretje stamt zou ik niet weten; vast en zeker ver voor mijn tijd! Cute!





Ah...! Kijk nou, de cabriolet uitvoering! Und dass ist so wahr in Deutschland ja!






Ok, terug naar de woestijn! Het zijn serieus houten spaakwielen! Prachtig!





Met uiteraard een beest van een motor... Het zal wel geen 12-cilinder zijn...haha!





"Jep! Er zit nog zat profiel op de bandjes. Kan ik dit weekend lekker de woestijn in achter de kamelen aan racen...!" Uhhh... weet je dat zeker?





Help! Ik ben verdwaald! Ik dacht dat we op een "auto"markt waren, maar dit lijkt meer op een vrachtwagen! Ok, ik ben niet heel erg lang, maar dit ding is gewoon mega-groot!





De uitlaat van het monster... Daar past mijn bovenbeen in!!!





Ter afsluiting, en speciaal voor Patrick op de foto gezet deze Mini Cooper Clubman (ofwel station uitvoering).




Het was een bijzondere middag! Ik dacht dat ik in Nederland veel tweedehands auto's heb gezien, maar deze plek is werkelijk over de top!
Beste lezers, tot de volgende berichten. Die zullen gaan over het lesgeven, en daarna mijn bliksembezoek aan Qatar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten