vrijdag 25 mei 2012

Op jacht in de woestijn!

Hallo hallo!
Uiteraard hebben ook de Saudi's 2 dagen weekend. Dit bericht gaat over mijn zondag. Ik ga weer met mijn collega Simon op stap. Dit keer gaan we, ook weer met enkele leerlingen, de woestijn in op jacht naar een soort hagedis. Als een van de weinig lokale mensen die deze sport nog bedrijven de naam van het beestje uitspreekt klinkt het ongeveer als "Thob". Achteraf heb ik wederom wat research gedaan en op de website van de Stichting Doelgroep Groene Leguanen, Kenniscentrum voor herbivore hagedissen kwam ik tot de ontdekking dat we het hier hebben over de Uromastyx, ofwel de doornstaart agame (!) Er zitten inderdaad behoorlijk scherpe doorns op de staart. En die staart wordt gebruikt als slagwapen; oppassen dus! De mensen die dit dier vangen eten het als een lekkernij. Wel, ik heb foto's van het beestje na de bereiding, echter zal ik die niet op mijn blog zetten en bewaren voor de liefhebber als ik weer terug ben in NL.
Overigens heb ik geen plaatjes van de agame van dichtbij, meer van de jacht en de woestijn. Veel plezier met weer een paar schitterende, adembenemende plaatjes!!!

 

If you ever want to clear your mind: come and visit this place...!


De woestijnexpeditie! V.r.n.l.: ik, Naif, Saudi 1, Saudi 2 etc. (die namen heb ik allemaal niet onthouden. Uiteraard neem je niet moeders boodschappenautootje mee de zandbak in. Voorop een dikke Toyota V8 4.5 liter. Ok, er stond 310.000 km. op de teller, maar hij deed het prima! De 2e auto heeft overigens ook geen kleine motor; 2.7 liter, en ik meen 170 pk! Achter in de laadbak van die auto staan tonnen met water om de agamen uit hun hol te spoelen.

Aan de horizon een karavaan van dromedarissen. Dat kom je onderweg dan tegen...

Opeens gaat de jeep in de ankers en voor ik het weet vliegen 4 Saudi's uit de auto en sprinten ze de woestijn in...op blote voeten (auw!) Tussen de 2 voorste renners racet ergens die agame voor z'n leven...letterlijk! De Saudi die gebukt rent krijgt hem wel te pakken. Kijk ook even op wat voor een uitgestrekte en verlaten plek wij ons bevinden...

Op een andere plek komen we nog enkele holen van de agame tegen. Even kijken of meneer/mevrouw thuis is...

En zo ziet zo'n hol er uit. Als de jagers denken dat de agame thuis is laten ze het hol vollopen met water. Dan is het hopen dat ie eruit komt.

Bedoeïenen leven in een tent midden in de woestijn. Rechts zie je iets onmisbaars: een tankauto vol met water! Ook liggen bij deze tent wat dromerdarissen. Een prachtplaatje, al zeg ik het zelf.

Er zijn echter ook bedoeïenen die iets meer luxe wensen, en die zie je op deze foto (haha). Dit is echt een mega-camper! Zet er een grote oude amerikaanse truck voor en zo tuffen die lui door de woestijn. Ook hier hoort weer een tankauto met water bij, die is net buiten het beeld.


Op deze eveneens prachtige foto zie je een bedoeïen met zijn kudde dromedarissen en 1 paard. Men gebruikt paarden om de dromedarissen te lokken in de woestijn. 


En opeens is daar Rein de woestijnvos!


Of is het een kangoeroe...?


En nog een karavaan van dromedarissen...


Op deze foto zie je de drijver. Er steekt een zandstorm op dus de bedoeïen beschermt zijn gezicht goed.


Dat kun je hier iets beter zien. Hij mag wel oppassen anders kukelt hij er zo af!


En ja hoor, uiteraard komen wij ook in de zandstorm terecht. De chauffeurs wisselen op een gegeven moment omdat de ander iets beter de weg zou weten; hij komt namelijk elke week op deze plek om agamen te vangen. Wat ook heel handig is zie je rechtsboven in de achteruitkijkspiegel; een digitaal kompas! Tijdens de zoektocht naar de bewoonde wereld heb ik alle windrichtingen wel tig keer voorbij zien komen...op zich niet echt een geruststellend beeld.
Uiteindelijk komen we weer op de verharde weg, echter op een iets andere plek dan waar we de woestijn in waren gegaan op de heenweg. Simon en ik zijn stiekem wel heel erg blij met onze chauffeur. Nu was het nog ruim 1,5 uur terug naar Al-Kharj. Wat een dag!

Eenmaal in Al-Kharj aangekomen worden Simon en ik weer gecon-
fronteerd met de Saudische gastvrijheid zoals in een eerder bericht
beschreven, en krijgen wij een nogal uitgebreide lunch aangeboden.
Dit traditionele gerecht overigens "Kapsa" (rijst met vlees; meestal
kip).

Dat was me het weekendje wel zeg! Poeh wat een indrukken en belevenissen!! Na de lunch fijn richting mijn hotelkamer (=bed...). Goed uiterusten voor de nieuwe lesweek!

Groeten en tot het volgende bericht beste lezers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten