vrijdag 25 mei 2012

Kamelenmarkt, Saudische gastvrijheid en een natuurkundig mirakel...

- De kamelenmarkt -

Ja hoor: alweer een bericht voor de trouwe lezers!
Ik wil jullie met dit bericht en een aantal bijzondere plaatjes laten beleven wat ik vorig weekend mee heb mogen maken. Allereerst kan ik stellen dat het een heel bijzondere dag is geweest. Ik schrijf dit bericht weer in de vorm van een foto-bericht, en in de tegenwoordige tijd om het wat levendiger te maken voor jullie!

Donderdagochtend 17 mei (mijn zaterdag): bijtijds mijn bed uit om met mijn collega Simon naar de kamelenmarkt van Al-Kharj te gaan. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten van zo'n markt...; spannend!


Net even buiten de bebouwde kom van Al-Kharj op een stuk woestijn dat mij aan een soort evenemententerrein doet denken komen we op een parkeerplaats waar enkele honderden (!) van dit soort vrachtwagentjes staan. Mijn eerste reactie: ok, dit is een heel erg professionele markt! Ik dacht dat het iets kleinschaliger zou zijn.
Wanneer ik zo'n zelfde vrachtwagentje door Al-Kharj zag tuffen vroeg ik mij altijd al af waarom er een takel op zit. Wel, hiervoor dus! En dit is nog maar een baby-kameel...


Op dit vroege uur is het al behoorlijk druk op de markt. Biedingen op (met name witte) kamelen zijn al gaande. Zie rechts op de foto. Je hebt hier witte, zwarte en bruine exemplaren. De bruine kameel is maar gewoontjes, terwijl er voor een witte of zwarte kameel veel geld wordt betaald.


Continu worden kamelen in- en uitgeladen... Hoe moet dat voelen voor zo'n dier om zo hoog in de lucht te bungelen? Wel, Simon heeft een filmpje gemaakt van zo'n kamelen-vlucht...inclusief het opstijgen en de landing. Niet te filmen... Voor als ik weer in NL ben!


Mensen wat een kamelen!


Dit is nou typisch een Saudi met (heel) veel geld. Hij toont interesse in het kalf. En dan ben je verplicht om mamma kameel erbij te kopen.


Hier opeten of meenemen? Deze bruine kamelen worden in de meeste gevallen gekocht voor het vlees. De linkse kameel staat op het punt om te vertrekken.


Deze kameel is 39 jaar oud, en brengt nog 2.000 Rial op (delen door ongeveer 5 voor de prijs in Euro's).


Eindelijk: een hengst! Tot nu heb ik alleen maar merries gezien. De hengsten zijn ietsje groter dan de merries.


Hier enkele kalfjes...wat zijn ze schattig en klein!


ZO schattig dus!


En als we het dan hebben over klein en schattig: deze kinders gebruiken de kamelen als ware het stokpaardjes...


...en stappen ze vol triomf met hun kameel over de markt!


Ja hallo, als die kinders het kunnen kan ik het vast ook! Ik zit achter de bult, ik heb ook rijders gezien die ervoor zitten. Je zit in ieder geval hoog (en in dit klimaat ook nog droog). Ik heb volgens mij de teugels iets te strak. Ze zitten namelijk op een hele vervelende manier (voor de kameel dan) om de nek ter hoogte van hun strot.


En als je er dan af wilt zeg je iets wat klinkt als "jig, jig". Dat blijf je herhalen totdat de kameel op de grond ligt en je af kunt stappen. Daarbij moet je de teugels wel aantrekken, en volgens mij vinden ze dat dus minder prettig, zoals deze foto dan ook duidelijk laat zien. Aangezien er geen gehoor bij zit zal ik er ook maar bij vertellen dat de kameel behoorlijk aan het brullen is... En ik ben nog wel behoorlijk wat afgevallen!
Ik stond ook wel even te trillen (van de adrenaline) na de rit. Je maakt een praatje met een Saudi en voor je het weet laat hij je op zijn kameel rijden, zomaar!


Stel dat ik om wat voor reden het land niet meer uit kan, dan kan ik altijd nog aan de slag als kamelenmelker! De Saudi's testen de merries ook of ze wel een beetje melk geven.


Na het melken van deze merrie kom ik tot de conclusie dat dit wel een goed exemplaar is. Ik heb haar gekocht en mijn kameel maar gelijk laten brandmerken...


Op weg richting de auto even poseren naast een echt mooie kameel. Alhoewel, het is een bruine. Voor mij maakt dat echter geen verschil; ik ben dan ook geen Saudi! Ik vind alle kamelen even indrukwekkend en het zijn stuk voor stuk prachtige dieren!


Vlak bij de auto is weer zo'n bieding aan de gang. Onze gastheren vertellen ons dat er momenteel al 60.000 Rial is geboden op deze witten kameel...en de Saudi's hier zijn nog lang niet klaar met bieden... Beste lezers, ik ga er van uit dat jullie inmiddels de omrekenfactor weten... De kameel is dus ook een pronkstuk.


Simon en ik kunnen het niet laten om een souvenir mee te nemen van de kamelenmarkt. Je ziet de verkoopster al klaar staan met een tasje terwijl ik nog aan het kijken ben. Kopen kopen kopen!! Zus, ik heb hier een souvenir voor jou gekocht! Haha...


Direct naast de kamelenmarkt komen we bij een deel waar geiten en schapen worden verkocht. Volgends onze gastheren (links en rechts van mij - en leerlingen van mijn collega Simon) zijn dit "skimmed-goats". Jaja. Het zijn in ieder geval geiten uit Sudan.


En dit zijn "full fat - sheep", ook uit Sudan. Deze dieren zullen het wel warm hebben. Hier direct tegenover (dat is dus links buiten het beeld) is een slachthuis waar we zo binnen kunnen lopen. Aan de lopende band worden daar lammeren, geiten en schapen geslacht...Halal! Dit is voor mij de eerste keer dat ik deze manier van slachten live meemaak. De Saudi's brengen een dier wat ze zojuis op de markt hebben gekocht en terwijl ze wachten en toekijken - samen met hun dochtertje van 6 jaar aan de hand - snijdt zo'n typisch slagerfiguur de strot van de dieren door, en maakt het dier verder klaar. Dan gaat het karkas in een grote blauwe vuilniszak en de Saudi met dochter wandelen vrolijk naar buiten...
Ik heb er e.e.a. op nagelezen, en volgens mij werden er in betreffend slachthuis nogal wat van de Islamitische voorschriften m.b.t. het Halal-slachten overtreden...


- Saudische gastvrijheid -
Gastvrij als de Saudi's zijn worden Simon en ik uitgenodigd door onze gastheren voor het ontbijt, na de kamelenmarkt en het slachthuis (rond 08:00 uur in de ochtend...). We zitten hier in een restaurantje in Al-Kharj waar je volgens de 2 Saudi's aan tafel het beste ontbijt kunt krijgen...


...En dat klopt!!! Simon en ik hebben het genoegen om te mogen genieten van de volgende Saudi-Arabische culinaire hoogstandjes: het pannetje voor op de foto bevat Shkshoka, een soort eigerecht vergelijkbaar met een omelet. Op het bordje rechts ligt Kebda, een vleesgerecht (waarvan ik inmiddels weet dat het lever is...). In het achterste pannetje zit Fool, een bonen-prutje. Daarbij krijg je dan altijd Tamis, het platte slappe brood waarmee je de lekkernijen uit de pannetjes pakt. Dat is niet moeilijk, en de combi is erg lekker.  En dan nog de kom links...die bevat het "toetje". Dit gerecht heet Ma'sob, een zeer trefzekere caloriebom gemaakt van banaan, brood, melk, olijven en veel honing. De Ma'sob is warm, en super lekker! De namen van deze gerechten staan er nu dus bij vermeld; ik heb een van onze gastheren op school gevraagd het menu voor mij op te schrijven.

- Een natuurkundig mirakel -  
Na een heerlijk ontbijt gaan we als laatste activiteit naar een plek
net buiten Al-Kharj waar volgens onze gastheren meteorieten grote
gaten in de woestijngrond hebben geslagen.

Er staat een hek om de gaten, echter kunnen we er toch bij komen; de jeugd komt hier namelijk ook (en zij knippen gaten in het hek). Simon kijkt even hoe diep het gat wel niet is...

...Juist ja: HEEL diep! Volgens ons gaat het hier om oude waterputten; op internet is in ieder niks te vinden over ingelsagen meteorieten bij Al-Kharj.

Hier zijn we in discussie hoe het kan dat deze struik/boom zo groen is terwijl het grondwater zo laag zit. Achter de struik zie je gat. De gastheer rechts op de foto meent dat de struik in leven blijft door dauw uit de lucht op te vangen. Bijzonder is het hoe dan ook.

Op deze plek zien we ook nog wat van de oude bouwstijl van dit deel van het land. In het zuiden, waar het vochtiger is en meer regen valt wordt meer met steen gebouwd omdat anders je huis wegspoelt. Dit hier is gewoon een Saudisch zandkasteel!

Saudi's die hun theedoek niet op hun kop hebben worden in het gevang gezet! En de bewaker staat ernaast...haha!

1 opmerking:

  1. Hoi Ted, ik zie dat het leven niet alleen uit werken bestaat, maar ook uit ontspanning. En wat is er dan leuker dan het bezoeken van een kamelenmarkt. Je zult het misschien niet geloven maar eind jaren zeventig was er in Riad ook nog een vrouwenmarkt. Die hingen dan niet in de takels ( lol ) maar stonden in rijen om verkocht te worden. Gelukkig komt dit voor zover ik weet nu niet meer voor. Ik zie dat je ook de enorme waterputten hebt bezocht waarvan ze denken dat er meteorieten ingeslagen zijn. Maar zoals je al schreef is hiervan het bewijs nooit gevonden. Spectaculair zijn ze in ieder geval wel. Ook leuk om die caloriebom Ma'sob weer eens te zien, al moet ik zeggen dat ik het liever in mijn eigen bord zag liggen, want dat is inderdaad smullen geblazen. Jij wordt daar wel als een vorst behandeld en rondgereden. Volgens mij heb jij dan ook niets te klagen in het land van de theedoeken en soepjurken. Ik krijg een beetje heimwee bij het zien van al die schitterende foto's. Groetjes Johann.

    BeantwoordenVerwijderen